RUGPIEPERS-1
de onderzoeken
Gerrit Jan van den Toorn
Ouders maken zich zorgen over de zware
schooltassen die hun kinderen met zich mee zeulen. En terecht: in het onderzoek
dat IVA Tilburg (Universiteit Tilburg) verleden jaar heeft uitgevoerd wogen
de tassen gemiddeld zes en halve kilo, de zwaarste tas was bijna twaalf
kilo. Het probleem van de zware schooltas wordt op scholen voor voortgezet
onderwijs wel (h)erkend, maar er worden te weinig maatregelen genomen om
deze te voorkomen.
De zware boekentassen van leerlingen in
het voortgezet onderwijs staan al langer in de belangstelling. In 1998
is naar aanleiding van protesten van ouders, leerlingen en scholen de 'commissie
Boekentas' ingesteld. Deze commissie heeft destijds een aantal tips geformuleerd
om het gewicht van de schooltas te doen verminderen, maar de tassen bleven
onverminderd zwaar.
Om inzicht te krijgen in het beleid van
scholen ten aanzien van de schooltassenproblematiek heeft IVA Tilburg onder
andere interviews gehouden met schoolleiders in het voortgezet onderwijs.
Tevens zijn gesprekken met docenten gevoerd en workshops voor leerlingen
georganiseerd.
Om een zo breed mogelijk beeld te krijgen
van de problematiek, mogelijke oplossingen en het beleid van scholen is
gekozen om scholen met een verschillende functie te benaderen. In totaal
hebben vier scholen deelgenomen aan het onderzoek; drie scholen zijn gesitueerd
in de stad, één school ligt in een dorp. Twee scholen zijn
zogenaamde 'streekscholen'; deze scholen worden vooral bevolkt door leerlingen
die vaak ver moeten fietsen of met het openbaar vervoer naar school komen.
De derde school vervult een buurtfunctie en wordt gekenmerkt door een relatief
hoog percentage allochtone leerlingen; de laatste school vervult geen bijzondere
functie en kent een doorsnee populatie.
Aanbevelingen
Uit de gesprekken met de schoolleiding
en de docenten blijkt dat de tips die de commissie Boekentas destijds had
geformuleerd niet makkelijk toepasbaar zijn op de scholen. Veel aanbevelingen
stuiten op onderwijs- inhoudelijke, organisatorische of financiële
barrières. Op de meeste scholen wordt geen actief schooltassenbeleid
gevoerd.
Het is van belang te noemen dat op een
van de scholen de kluisjes zeer intensief werden gebruikt. De tassen van
deze leerlingen hadden ook steeds de meest lichte gewichten!
Enkele van de aanbevelingen die het IVA
Tilburg aan de scholen heeft gedaan zijn de volgende:
- Stel kluisjes beschikbaar en geef leerlingen
voorlichting over het gebruik ervan.
- Geef voorlichting over een goede schooltas,
en begin daarmee in groep 8 van het basisonderwijs;
- Geef expliciet aan welke boeken leerlingen
niet mee naar school moeten nemen en welke wel;
- Maak meer gebruik van ict, laat leerlingen
opdrachten achter de computer maken;
- Geef leerlingen de gelegenheid om hun
huiswerk op school te maken.
Dragen en tillen
Wekman-docente Janneke Kelder (lichamelijke
opvoeding, verzorging) besteedt ieder schooljaar aandacht aan de til- en
draagtechnieken van schooltassen. Een van de belangrijke zaken is het dragen
van de rugtas. De rugtas dient hoog gedragen te worden en niet zoals velen
doen ergens op de kont! Hoe lager, hoe "cooler" nietwaar...? FOUT!
Verdere tips:
- Draag de rugtas over beide schouders,
symmetrisch (dus niet over één schouder).
- Draag de tas zo min mogelijk. Tijdens
de fietstocht moet hij op de bagagedrager (of in de fietstas) vervoerd
worden. Zet hem zoveel mogelijk op de grond. Laat hem in de pauze op de
grond staan.
- Til altijd met gebogen knieën en
een rechte rug. Het beste is dat je een zware rugtas eerst op de tafel
zet en daarna op de rug tilt.
- Gebruik bij voorkeur een tas met twee
verstelbare banden zodat de tas niet te laag hangt en tegen je rug rust.
Daarnaast zijn er een aantal tips om de
tas niet zwaarder te maken dan absoluut nodig:
- Scheur werkboeken uiteen in hoofdstukken
zodat je niet het hele werkboek maar slechts één hoofdstuk
hoeft mee te dragen.
- Neem geen overbodige dingen mee.
- Let bij de aanschaf van schooltas, agenda,
schrijfartikelen, etui, enzovoort ook op het gewicht. Koop dus liever geen
dikke agenda.
- Als je een kluisje hebt, gebruik dat
dan goed. Je kunt er boeken achterlaten die je thuis niet nodig hebt. Je
kunt aan het begin van de dag de boeken er stallen die je pas later op
de dag nodig hebt.
uit ouderkrant
Werkman-college, jaargang 2002-2003, nr.1
|
RUGPIEPERS-2
wat zeggen de
artsen?
Chris Glerum
Wat zeggen de
artsen over het boekentasprobleem? Welke schade ondervinden die prille
brugklasserruggetjes, die nog verre van volgroeid zijn en nog volop in
ontwikkeling? We vroegen het aan enkele artsen en... kregen geen antwoord.
Hoewel een tas van
bijna tien kilo bij een leerlingetje van 40 kilo bijna pijn doet aan je
voorstellingsvermogen, is er vreemd genoeg geen enkel hard medisch materiaal.
"Dat komt omdat zoiets alleen vastgesteld kan worden in langetermijnonderzoek,
over een lange reeks van jaren dus," meldt een onderzoek van eind vorig
jaar.
"Er is geen bewijs
dat een zware tas tot onvolgroeide of scheefgegroeide ruggetjes leidt,"
aldus een kinderarts van het ziekenhuis te Amersfoort.
Het gebrek aan onderzoeksmateriaal
is er ook de reden van dat de overheidswerkgroep een paar jaar geleden
geen harde normen heeft durven vaststellen. Die 'commissie Boekentas' veronderstelde
wel dat het dragen van zware tassen klachten veroorzaakt voor nek, rug
en schouders, maar kon geen onderzoek vinden dat dat bevestigde.
Sommige artsen vinden
het wel degelijk van belang dat er goed op wordt gelet. Een arts te Selwerd:
"Nee, ik heb in mijn praktijk geen voorbeelden van medische gevolgen. Maar
het is heel goed dat jullie je er mee bezig houden."
Een andere arts
denkt echter dat "het kind het op zich wel moet kunnen hebben. Medisch
gezien zou ik me er meer druk over maken of mijn kind wel aan sport doet
zodat dat lijf zich een beetje stevig ontwikkelt."
Volgens deze arts
gaat het misschien eerder om onveiligheid dan om schadelijkheid: "Iets
anders is of het onveilige situaties met zich mee kan brengen, bijvoorbeeld
in het verkeer. Een licht kind met een zware tas kan gemakkelijk uit evenwicht
raken."
Op zich is men het
er wel over eens dat ergonomisch gesproken het gewicht niet meer dan 10
procent van het eigen lichaamsgewicht zou moeten bedragen, maar dat is
een vrij willekeurige en ideale norm. Het wil nog niet zeggen dat meer
dan tien procent ook echt schadelijk zou zijn.
Al met al dus geen
harde medische gegevens en omdat we niet willen dat pas over tien jaar
wordt aangetoond dat het tóch schadelijk was, zou meer onderzoek
op dit punt gedaan moeten worden. Anders blijft het zoals het dagblad De
Stem in 1997 meende: "Het zou best wel eens kunnen zijn dat we in Nederland
meer weten over het liefdesleven van de mossel dan over negatieve effecten
van zware schooltassen."
uit ouderkrant
Werkman-college, jaargang 2002-2003, nr.1
|
RUGPIEPERS-3
wat ouders er aan kunnen doen
Gerrit Jan van den Toorn en Wil Schackmann
Nauwelijks was de vorige ouderkrant
verschenen met twee vlammende artikelen over de veel te zware tassen van
leerlingen, of schoolboeken- producent Wolters-Noordhoff deed een persbericht
uitgaan met de titel "Boekentas scholier kan helft lichter". Er zit dus
enige beweging in het onderwerp, maar nog lang niet genoeg. Deze keer vooral
aandacht voor wat ouders eraan kunnen doen.
Maar eerst Wolters-Nordhoff. 'Literatuuronderzoek,'
meldt het persbericht, 'heeft aangetoond dat het gewicht van de boeken
maximaal 10% van het lichaamsgewicht van de leerlingen kan zijn'. En een
ander citaat uit dezelfde bron: 'Fysiotherapeuten wijzen er al jaren op
dat de schooltassen een te zware belasting zijn voor jongeren.'
O, denken wij, is dat zo?? En dat weet
Wolters-Noordhoff al jaren?? Dat betekent dus dat Wolters-Noordhoff al
evenzovele jaren zeer welbewust niets ondernomen heeft en geld is
blijven verdienen over (letterlijk:) de ruggen van onze kinderen. De oplossing
waar men nu mee komt, had al lang gekund: een lesboek wordt opgesplitst
in twee halfjaar-delen, zodat er steeds maar een 'half boek' meegesjouwd
hoeft te worden.
Dat hoeft, aldus het bedrijf, niet veel
extra te kosten. In de verkoop-brief die prompt na het persbericht aan
de directies van scholen gestuurd werd, schrijft men dat de kosten acht
procent hoger zullen liggen dan nu. Dat is toch wel pittig. Wij denken
dat een oplossing zoals die in Frankrijk gekozen is, waarbij de boeken
op ultralicht dundruk papier gedrukt worden, goedkoper is.
Maar tot zover de actualiteit en verder
de vraag wat ouders eraan kunnen bijdragen om boekentassen lichter te maken
en om de schade van zware boekentassen zoveel mogelijk te beperken. Een
opsomming:
- Zorg voor een goede tas die op de rug
gedragen kan worden. Een lichtgewicht maar toch stevige rugzak die in ieder
geval verstelbare banden heeft.
- Die banden dienen zo ingesteld te worden
dat de tas HOOG op de rug gedragen wordt en niet ergens op de kont rust.
- Laat de leerling de rugtas over beide
schouders, symmetrisch (dus niet over één schouder) dragen.
- Een heupband zou het gewicht nog beter
verdelen, maar zulke rugzakken zijn zeldzaam.
- Let bij de schoolaankopen als agenda,
schrijfartikelen, etui, ook op het gewicht.
- Informeer zo nu en dan naar de meegenomen
inhoud van de tas. Voorkomen moet worden dat de leerling boeken meeneemt
die die dag niet nodig zijn.
- Informeer ook of er geen paperassen
meegesjouwd worden (bijvoorbeeld oude proefwerken) die niet elke dag nodig
zijn.
- Waarschuw de leerling tegen de verleiding
om zaken in de tas te stoppen die voor school niet nodig zijn.
- Laat de leerling de tas achter op de
bagagedrager (of in een fietstas) van de fiets meenemen naar en van school
en NIET op de rug.
- Dring er bij de schoolleiding op aan
dat er voor alle leerlingen een kluisje komt.
- Als de leerling een kluisje heeft, moet
die geadviseerd worden hoe dat kluisje zo goed mogelijk te gebruiken. Bijvoorbeeld
door aan het begin van de dag de boeken erin te stoppen die pas aan het
eind van de dag nodig zijn. Ook kunnen bijvoorbeeld zware gymschoenen in
het kluisje achterblijven tot de volgende gymles.
- Wijs de leerling erop dat werkboeken
per hoofdstuk uit elkaar gescheurd kunnen worden zodat niet steeds het
hele werkboek meegenomen hoeft te worden.
- Adviseer de leerling de tas zo min mogelijk
te dragen. Als die hem een tijdje op de grond kan laten staan (bijvoorbeeld
in pauzes) moet die dat zeker doen.
- Vertel de leerling dat hij de tas altijd
moet optillen met gebogen knieën en een rechte rug, zodat de tilkracht
vooral uit de benen komt. Het beste is dat een zware rugtas eerst op de
tafel wordt gezet en daarna op de rug getild.
Natuurlijk klinkt dit allemaal makkelijker
dan het is, want middelbare scholieren laten zich niet zo makkelijk de
wet voorschrijven. Maar misschien kan de leerling worden overtuigd met
verhalen over de onaangenaamheden van rugklachten. Binnen onze (de ouders)
generatie komt dat zo vaak voor dat gruwelverhalen uit ieders kennissenvoorraad
leverbaar moeten zijn. Volgende keer gaan we verder over meer structurele
maatregelen tegen te zware boekentassen.
uit
ouderkrant Werkman-college, jaargang 2002-2003, nr.2
|