AFLEVERING 1
01 Openingssequentie met titels
ANKIE (35) loopt kordaat en doelbewust door de gangen van een media-complex
met studio's en zalen. Achter haar aan huppelt MICHELLE (19) die af en
toe blijft staan om door een openstaande deur de 'wereld van de televisie'
te bekijken. Ze kijkt haar ogen uit, vindt het allemaal heel spannend en
intrigerend. Over deze beelden verschijnen de TITELS en horen we de TITELMUZIEK,
die af en toe wordt over stemd door een dialoogzin.
* Michelle ziet een vrouw (Karin) en een man (Dino) voor een camera
verliefd dansen. De vrouw lijkt een prachtige avondjurk te dragen en hij
een sublieme smoking, maar dan zien we dat ze daaronder - buiten zicht
van de camera - een spijkerbroek dragen.
* Michelle loopt weer door de gang achter Ankie aan, maar houdt in
bij de volgende openstaande deur.
* Michelle ziet een presentator in close-up oefenen: WAT ZIJN JULLIE
EEN FANTASTISCH PUBLIEK VANAVOND! Dan zien we de lege zaal en Michelle
in de deuropening.
* Michelle ziet Ankie in de verte en haast zich achter haar aan, maar
blijft toch weer bij een open deur staan.
* Michelle ziet een opname van een vrouw (Sonia) die een man (James)
een oorvijg geeft. De man wankelt achtereind en valt tegen de muur, die
heen en weer schudt. Van wat meer afstand zien we hoe achter de muur twee
mannen in grijze overalls krampachtig het bordkarton overeind houden en
hoe de vrouw moeite moet doen niet over kabels te struike len of tegen
geluidstechnici op te botsen.
* Michelle moet een sprintje trekken omdat Ankie ongeduldig staat te
wachten. Ze gaan samen verder, maar bij de eerstvolgende open deur:
* Michelle ziet een presentatrice en een man (45) en een vrouw (40)
op het toneel. Presentatrice: GOED, WE OEFENEN NOG ÉÉN KEER.
JIJ ZIT HIER, JIJ KOMT BINNEN EN NA 20 JAAR ZIEN JULLIE ELKAAR VOOR HET
EERST WEER.
* Michelle kijkt op een kruising van gangen zoekend om zich heen waar
Ankie is, ziet haar en haast zich naar haar toe, maar kan de verleiding
van de volgende open deur toch niet weerstaan.
* Michelle ziet een opname van een scène in een woonkamer. Een
man (Eric) acteert met veel omslag, dan opent hij zijn mond en... we zien
dat een vrouw (Joanna) snel iets zegt. De man is even van zijn apropos,
herstelt zich, maakt een weids gebaar, opent zijn mond en... we zien de
vrouw iets zeggen. De man schiet uit zijn rol en brult: LAAT ME NOU EENS
UITPRATEN, TRUT!!
* Op de gang komt Ankie bij een deur met het opschrift "Redactie Het
Leven Sta Je Steeds Weer Van Te Kijken". Dat beeld wordt even vastgehouden
en dient als laatste titel. Ze kijkt op en ziet JC, 38 jaar, in een duur
kostuum, die wilskrachtig langs komt lopen met twee paladij nen in zijn
kielzog.
ANKIE
JC, heb je straks even tijd ...
JC loopt met een grauw door. Michelle komt aangerend. Ankie gaat Michelle
voor naar binnen. Het dichttrekken van de deur valt samen met het slotakkoord
van de muziek.
02 int. redactielokaal - dag
JOHAN, 40 jaar, slobberige broek en geruit overhemd, staat bij het
bord en hangt gekleurde kaartjes op. WALTER, 23 jaar, vlotte jongen in
coltrui en colbert en met een ringetje in zijn oor, zit achter een terminal
en typt.
ANKIE
Dit is Michelle, onze stagiaire.
JOHAN (draait zich om)
Krijgen we er nou nog schrijvers bij?
ANKIE
Eh... JC zou erover denken.
(tegen Michelle)
Johan, onze langelijnenlegger.
JOHAN (mopperend)
Dit is geen doen. Ik kom niet klaar zonder de climax!
Michelle spert haar ogen open.
ANKIE (gehaast)
Ik ga hem meteen schrijven.
(tegen Michelle)
En dat is Walter, die kan je snel even bijpraten.
Walter kijkt waarderend naar Michelle's figuurtje. Ankie gaat driftig
zitten typen.
WALTER
Walter. Junior staff writer.
JOHAN
En wil de jongste bediende als de sodemieter de pre-cliffs
van blok 2 erin hangen!
WALTER
Jaja.
(tegen Michelle)
Je weet wat een daily is?
Michelle heeft een bloknoot uit haar tas gehaald en schrijft op 'daily'.
WALTER
Da's vijf dagen per week, elke dag een half uur. Nou,
de serie die we schrijven heet dus Het Leven Sta Je Steeds Weer Van Te
Kijken en...
MICHELLE (schrijft zich rot)
Sta je...
WALTER
Maar wij zeggen altijd kortweg HLSJSWVTK.
MICHELLE
Huh?
WALTER (ongeduldig)
Of Het Leven. We gaan volgende week de lucht in en er
zijn vier storylines, (hij loopt naar het bord) blauw, geel, rood, die
laatste twee gaan we kruisen, en-
MICHELLE
Dan krijg je oranje.
Walter staat haar verbaasd aan te kijken als LAETITIA binnenkomt met
een koffiekarretje.
LAETITIA
Koffie!
En ik moest dit afgeven.
Terwijl de anderen koffie nemen, pakt Ankie het cassettebandje aan,
doet het in een stereotoren en we horen de titelsong:
Vaak vliegt het als een draaimolen voor-bij-ij-ij-ij
En menigeen dreigt voortij' te bezwijken
(Johan en Ankie kijken elkaar aan.)
Voor jou en ik, hij, jullie, ons en wij-ij-ij-ij
Het leven sta je steeds weer van te kij-
ANKIE (zet de recorder af)
Welke debiel heeft dit geschreven?!?
WALTER (verdedigend)
JC vond een liedjesschrijver te duur en toen vroeg hij
of ik... En het loopt toch!
JOHAN
Het loopt als een paling in een emmer snot.
Walter kijkt beledigd.
LAETITIA
En ik moest zeggen dat er rushes waren.
MICHELLE
Rusjes?? Wat zijn rus-
Maar de anderen zijn de deur al uit, dus ze volgt met haar notitieblok.
Laetitia gaat voor het bord met de lange lijnen staan kijken.
03 int. projectieruimte - dag
ANKIE, JOHAN, WALTER & MICHELLE zijn in de montage/projectie ruimte
waar een TECHNICUS op Ankie's aanwijzingen de band spoelt, die op een scherm
geprojecteerd wordt. Ankie heeft het script op schoot. Walter praat Michelle
bij, soms horen we alleen zijn stem, soms zien we tussendoor het kijkende
gezelschap.
03a int. woonkamer Eric/Joanna -
dag
JOANNA, vijf maanden zwanger, komt binnen. ERIC geeft haar een bruisend
glas water, legt dan zijn handen op haar schouders. De MU ZIEK heeft een
dreigende ondertoon.
ERIC (kijkt haar in de ogen, glimlacht): Joanna... wat...
Hij pauzeert, kijkt hoe ze het glas leegdrinkt, kijkt naar haar
buik, dan weer in de ogen.
ERIC: Wat... zei...
JOANNA (rap): De vroedvrouw zei dat alles in orde was.
Eric is even overdonderd.
STEM WALTER (tegen Michel le)
Eric is de zoon van hoofdpersoon Sonia en dit is de groene
lijn: Wie Is De Vader Van Joanna's Ongeboren Kind??
ERIC (pakt zijn rol weer op): Mooi... maar wanneer...
Hij pauzeert, pakt het lege glas van haar aan, zet het achter zich
op het aanrecht, kijkt haar aan, kijkt naar haar buik en dan weer in de
ogen.
ERIC: Wanneer...
Joanna's ongeduld groeit.
ANKIE
Tempo... tempo...
ERIC (trekt en treuzelt): Weet je nu wanneer...
JOANNA (neemt het maar over): Ik ben in september uitgeteld.
Eric's gezichtsuitdrukking verschuift naar verbijstering.
ERIC: Maar... (hij stokt, loopt naar de spiegel, strijkt over zijn
kin, draait zich om)
ERIC: In januari... (hij loopt naar Joanna, kijkt haar ontzet in
de ogen, steekt een vinger in haar buik) In januari... (hij stokt weer).
JOANNA (valt in): ...in januari zat je de hele maand in Japan.
ERIC (brult): DAT WOU IK NET ZEGGEN, TRUT!!!
JOHAN (hoofdschuddend)
Hij schiet weer uit zijn rol.
ANKIE
Volgende.
03b int. directiekamer Sonia - dag
SONIA, 55 jaar, zakenvrouw, zit achter haar grote bureau. Ze aarzelt,
er komt een SPANNINGSMUZIEKJE op. Dan pakt ze uit de onderste la een heupflesje
cognac.
STEM WALTER
De serie draait vooral om Sonia. Die lijn doet Ankie helemaal.
Sonia neemt een slok. De deur gaat open en JAMES, 35 jaar, directie
secretaris, komt binnen. Ze wil het flesje snel en stiekem in de bureaula
stoppen, maar het valt er naast en op de grond. Freeze frame op James die
naar het rondtollende flesje kijkt.
MICHELLE (verbaasd)
Ze zeggen niks.
ANKIE
Don't tell them, show them. Volgende!
03c int. huis Bart-Elsbeth
- dag
ELSBETH, 30 jaar, leunt tegen het aanrecht, BART, 35 jaar, komt
binnen. MUZIEKJE.
BART: Is er nog telefoon geweest?
ELSBETH: Telefoon?
BART: Misschien een vrouw?
ELSBETH: Een vrouw?
BART: Of is er helemaal niet gebeld?
ELSBETH: Gebeld?
WALTER
Bart wordt de geheime minnaar van Sonia en Elsbeth is
zijn vrouw.
JOHAN
Bijgenaamd de echoput.
ELSBETH: Er heeft een vrouw voor jou aan de telefoon gebeld. (Ze
doet een bruistablet in een glas water) Daar kreeg ik zo'n hoofdpijn van!
BART (na pauze): Hoofdpijn?
WALTER (verontschuldigend)
Ik moest een beetje rekken.
ANKIE (chagrijnig)
Volgende!
03d int. café - dag
DINO, 25 jaar, mediterraan type, en KARIN, 23 jaar, brunette, zitten
aan een tafeltje met een leeg cocktailglas en bierglas voor zich.
DINO: Iek naar jou zo hunkeren.
De rest van de scène wordt overstemd door:
WALTER (tegen Michelle)
Dit is de 'onmogelijke liefde' lijn. Donkere Dino hunkert
naar mooie Karin, maar dat mag niet van haar moeder Sonia, want die
vermoedt dat hij door zijn oom Don Pino Corleone naar Ne derland is gestuurd
voor duistere zaakjes.
MICHELLE (overdonderd)
O.
WALTER
Maar later zal blijken dat hij in werkelijkheid een Servische
oorlogsmisdadigster is.
MICHELLE
-ster??
WALTER
Dina was een sadistische kampbeul in een vrouwenkamp in
Omarska, maar om aan ver volging te ontsnappen heeft ze een geslachts operatie
gedaan.
MICHELLE
O. O... eh ja, natuurlijk.
WALTER (trots)
Die lijn doe ik helemaal.
Michelle knikt zwijgend, kijkt dan even van opzij naar Walter.
DINO: Iek wiel uitstorten mijn hart voor jou.
Karin pakt haar tas op schoot en begint erin te rommelen.
DINO: Ik mijn liefdesverklaring aan jou... (hij kan niet op het
woord komen).
Karin pakt een buisje uit haar tas en houdt het zo dat de merknaam
te lezen valt.
DINO (beetje ongeduldig): Wij intiem dineren gaan. Bij kaarslicht.
Karin doet een bruistablet in haar Spa. De camera begint er op in
te zoomen.
STEM DINO (bozig): Jij luisteren!?!
Het bruisende glas wordt beeldvullend.
04 int. redactielokaal - dag
ANKIE, MICHELLE, JOHAN en WALTER komen het redactielokaal binnenlopen.
ANKIE
Morgenochtend wil ik de produktieversie van blok 1, de
premisse van de groene lijn inclusief climax en catharsis, en set ups voor
Sonia-Bart.
Michelle schrijft, maar haar gezicht toont dat ze er helemaal niets
van begrijpt.
WALTER
Gaan we nu niet verder?
ANKIE
Ik heb koppijn.
JOHAN (grijnzend)
Neem een bruisje.
ANKIE (glimlacht vermoeid)
Gaan jullie mee naar de kroeg?
JOHAN
Ik bel even dat het later wordt.
05 int. kroeg - avond
ANKIE, MICHELLE, JOHAN en WALTER aan een tafel met drankjes voor zich.
Michelle heeft haar bloknoot nog openliggen en heeft blijkbaar net al aantekeningen
gemaakt.
MICHELLE
En wat is de eh...
(ze raadpleegt haar aantekeningen)
'dramaturgische functie' van die bruistabletten?
Ankie en Johan gniffelen, laten dit aan Walter over.
WALTER
Zo houdt JC de serie betaalbaar. Dat heet inscript-sponsoring.
ANKIE (slaat Michelle's blok noot dicht)
Kappen. We gaan morgen verder. Ik wil Jordi nog zien voor
hij naar bed gaat.
MICHELLE
Hoe oud is die?
ANKIE
Net tien geworden.
MICHELLE
Is je man nu bij hem?
ANKIE (glimlacht ontwijkend)
Zal ik nog iets te drinken halen?
Later. Er staan meer lege glazen op tafel.
MICHELLE (tegen Ankie)
Ik hoorde dat jij de serie hebt bedacht. Het hele verhaal
van die zakenvrouw Sonia.
WALTER
Maar JC heeft wel een aantal dingen verbeterd.
ANKIE (met twijfel in haar stem)
Verbeterd...
WALTER
JC wilde een jongere kijkersdoelgroep, daarvoor ben ik
er ook bij, en hij heeft mij bijvoorbeeld de lijn van Dino laten bewerken.
JOHAN
Oorspronkelijk ging dat over de morele dilem ma's rond
de maatschappellijke integratie van allochtonen.
WALTER
Dat heb ik gemoderniseerd.
JOHAN (staat abrupt op)
Ik haal nog wat te drinken.
Later. Nog meer lege glazen op tafel. Ze hebben hem een beetje
om.
MICHELLE
Waarom heet het eigenlijk HLSJWT... eh... SJST.. eh...
WALTER (rap)
HLSJSWVTK.
ANKIE
Het heette eerst "Vrouw Aan De Top".
MICHELLE (aarzelend)
Maar dat vond eh... JC niet goed?
JOHAN (jolig)
Nee. En als JC iets niet goed vindt...
ANKIE (valt in)
...dan vraagt hij onze Walter...
JOHAN
... en dan krijgen we:
JOHAN/ANKIE (samen, beetje dronken)
Het Leven Sta Je Steeds Wee-
WALTER (snel)
Ik haal nog wat te drinken.
06 int. gang/keuken Ankie - avond
HENNY, 32 jaar, kort blond haar, pakt een ovenschaal uit de oven en
houdt haar wang op voor ANKIE die (een beetje wankelend) haar een 'thuiskomzoen'
geeft.
HENNY
Ik weet niet of het nou nog wel te eten is.
ANKIE
Hou me even vast. Ik heb zo'n ongelofelijke dag gehad.
Henny doet haar armen met de schaal omhoog, zodat Ankie tegen haar aan
kan leunen en doet ze achter Ankie's rug weer omlaag. Ze staan lief tegen
elkaar aan geschurkt, dan snuift Henny.
HENNY
Ik ruik het.
JORDI (10) komt de keuken binnengerend.
JORDI (tegen Ankie)
Mamma!
(tegen Henny)
Mamma! Het is op tv!
07 int. woonkamer Ankie - avond
ANKIE gaat op de bank zitten, JORDI klimt bovenop haar, HENNY gaat
naast Ankie zitten en legt een arm om haar heen. We horen het muzikale
thema en de tekst van de promo.
STEM (gedragen)
Komende maandag begint het: HARTSTOCHT, LIEFDE en GELUK...
...maar ook AFGUNST, HAAT, INTRIGES en GEWELD... Vanaf volgen de week,
iedere werkdag, om acht uur: 'Het Leven Sta Je Weer Steeds Van Te Kijken'."
Jordi is onder de indruk, maar Henny kijkt met opgetrokken wenkbrauwen
naar Ankie. Die voelt de blik, maar ze blijft strak voor zich uit kijken
naar het scherm. We kijken mee en het tv-scherm wordt beeldvullend. De
muziek wordt iets zachter en we zien een voorproefje dat bestaat uit protagonisten
die in close up een claus uitspreken.
SONIA (ijskoud, tegen ERIC): Ik schaam me dat jij mijn zoon bent!
08 int. montage/projectiekamer - dag
Zelfde MUZIEK. De promo loopt hier door. Tussendoor zien we ANKIE,
JOHAN, WALTER & MICHELLE kijken. Ankie kijkt niet erg gelukkig.
JAMES (weglopend van SONIA, tegen de camera): Ik zal het kreng op
de knieën dwingen!
BART (leugenachtig): Je weet toch dat ik van je houd.
JOANNA (smekend): Wilt u dit nooit aan mijn man vertellen?!
DINO (smachtend de camera inkijkend): Iek zweer jou:
STEM JC
D'r zit niks lekkers tussen!
JC staat in de deuropening. Iedereen draait zich naar hem om.
JC
Het tableau deugt niet.
(Michelle schrijft op 'tableau'.)
Er moet een blonde stoot bij.
Hij beent weg.
JOHAN
Wat gaat die...?
ANKIE
De type-kamer, vrees ik.
JC keert terug met BRENDA, 21 jaar, inderdaad een blonde stoot.
BRENDA
Ik heb nog nooit van m'n leven...
JC
Ze zullen dol op je zijn.
(tegen het schrijfteam)
Dit is Brenda. Schrijf d'r d'rin.
BRENDA
Ik moet nog een rapport uittikken.
JC
Ik zeg wel tegen je chef dat je Het Leven bent ingegaan.
Hij beent weg. De schrijvers staan Brenda aan te kijken. Brenda lacht
bleu.
09 int. open keuken Bart/Elsbeth - avond
Spanning opbouwend MUZIEKJE. Op het aanrecht staat een batterij
bruisglazen die ELSBETH tussen haar tekst in leegdrinkt. BART kijkt toe.
ELSBETH: Die vrouwen voor jou altijd. Straks komen ze nog aan de
deur.
BART: Aan de deur?
De bel gaat.
ELSBETH: De bel gaat.
BART: De bel?
Hij loopt naar de deur en doet open. BRENDA staat in de deuropening.
BART: Brenda!
BRENDA: Bart!
Ze vallen elkaar om de hals. MUZIEK. Freeze frame op Elsbeth die
ontzet naar de omhelzing kijkt.
10. int. redactielokaal - dag
ANKIE, JOHAN, WALTER en de druk mee schrijvende MICHELLE pitchen aan
tafel.
ANKIE (weifelend)
Ik kan me die Brenda niet voorstellen als min nares van
Bart.
WALTER (enthousiast)
Draagmoeder! Ze reageert op een advertentie.
JOHAN
Een dochter uit zijn eerste huwelijk?
WALTER (enthousiast)
Au pair! En ze heeft in Amerika drie jaar in de gevangenis
gezeten!
ANKIE
Bart is pas 35.
WALTER (enthousiast)
Halfzus! Barts vader had zaadcellen laten in vriezen.
JOHAN
Maken we hem een paar jaar ouder.
WALTER (enthousiast)
Incest! Nu neemt ze wraak!
ANKIE (peinzend)
En jong getrouwd... Moet net kunnen...
WALTER (enthousiast)
Ik heb het! Pedofiel! En ze kon de man die haar als achtjarige
had misbruikt niet vergeten.
JOHAN (tegen Ankie)
Mag jij iemand ontslaan?
ANKIE (staat op)
Aan de slag!
11. int. open keuken Bart/Elsbeth - avond
MUZIEKJE. Een HAND (rest blijft buiten beeld) schminkt kraaienpootjes
op BART (eerst 35, nu 45). Onderwijl stellen hij en BRENDA zich, met de
armen om elkaars schouders, op tegenover ELSBETH. De hand ver dwijnt.
BRENDA: Toen mamma Bart het huis had uitgezet, mocht ik nooit meer
contact met hem hebben.
BART: Nadat ik al mijn eerstgeboren zoon aan wiegedood had verloren,
viel mij die gedwongen scheiding van mijn dochter des te zwaarder.
ELSBETH (volkomen onthutst): Zoon?? Dochter??
BRENDA: Nadat vader bij de rechter een omgangsregeling had afge
dwongen, nam mamma mij stiekem mee naar Canada.
BART: Omdat ik toen met herpes in het ziekenhuis lag, kwam ik pas
op de kade toen de boot net vertrokken was.
ELSBETH is er een tijdlang stil van, dan: Ik krijg hier een ver-schrik-ke-
lijke hoofdpijn van.
12. int. redactielokaal - dag
ANKIE, JOHAN, WALTER en MICHELLE.
ANKIE
We komen nooit op tijd klaar.
WALTER
Zal ik een stukje van de Sonia-lijn van je overnemen?
ANKIE
NOOIT!
(tegen Michelle)
Kun jij schrijven?
MICHELLE
Ik had een 8 voor Nederlands.
Geen reactie.
MICHELLE
En ik heb Schoevers gedaan.
WALTER
Dan kan je dus typen. Doe ik wel twee scènes tegelijk.
LAETITIA komt binnen met het koffiekarretje.
LAETITIA
Ik moest zeggen dat take twee van rood klaar is.
Ankie en Johan verlaten het redactielokaal. Laetitia schenkt twee koppen
koffie in, Walter en Michelle gaan naast elkaar allebei aan een terminal
zitten.
WALTER (dicteert)
Het Sluimerende Conflict Tussen Bart en Els beth Komt
Tot Een Uitbarsting. Geel 01-a2-33, interieur huis Bart-Elsbeth.
Hij wendt zich tot zijn eigen scherm, maar Michelle heeft écht
Schoevers gehad, 180 aanslagen per minuut en heeft de tekst al getypt.
MICHELLE
En dan?
WALTER
Wacht even. Ik doe...:
(hij zegt steeds hardop wat hij tikt)
Interieur café - avond: Dino Stort Zijn Hart Uit
Bij Karin. DINO en KARIN zitten aan de bar. Dino is duidelijk aangeschoten
van het bier (Heineken-glas), Karin drinkt Tonic (Schwep pes).
(tegen Michelle)
Je begint met de recap.
MICHELLE (wanhopig)
Wat is nu weer de recap???
Walter kijkt openlijk naar Michelle's borsten.
WALTER
Zal ik je dat later eens rustig uitleggen? Bij een intiem
dineetje? Bij kaarslicht?
MICHELLE (tikt en mompelt)
Zal ik je dat later eens...
WALTER
Nee nee, ik bedoel wij tweeën.
MICHELLE (tikt en mompelt)
Bij kaarslicht wij tweeën.
WALTER
Laat maar.
MICHELLE
En dan?
WALTER
Bart hè? Komt moe thuis, heeft de pest in, doet
zijn stropdas los, zegt, dus na je dubbele punt: Wat een klote dag. Die
Sonia laat mij elke dag overwerken. Heeft die slijmerd van een acteur tenminste
tekst.
Michelle tikt.
WALTER (tikt en praat)
Dino: Jouw mama Sonia mag niet tussen ons blijven komen
staan. Karin: Maar Dino, je weet toch hoe ze is!
MICHELLE
En dan?
WALTER
Waar was ik gebleven?
MICHELLE (leest op)
Bart zegt: Heeft die slijmerd van een acteur tenminste
tekst.
13. int. montage/projectiekamer
- dag
ANKIE en JOHAN kijken naar het projectiescherm. Johan heeft het script
op schoot.
13b int. directiekamer - dag
SONIA zit achter haar bureau, JAMES staat groot en dreigend tegenover
haar.
JAMES: U begrijpt mij heel goed.
SONIA kijkt hem, ongelovig haar hoofd schuddend, aan.
JAMES: Wat zouden de commissarissen ervan denken als ze wisten dat
u... (hij maakt een drinkgebaar).
ANKIE
Verdikkeme! Nu hebben ze het toch weer omgedraaid.
JOHAN (zit in het script te bladeren en schrikt
op):
Huh?
ANKIE
Altijd laten ze de vrouw zitten en de man staan. Ik ga
naar de regie.
14. int. redactielokaal - dag
WALTER en MICHELLE schrijven samen verder.
WALTER (dicteert)
Elsbeth: Is er iets? Bart: Nee niets, waarom vraag je
dat? Elsbeth: Nou, ik dacht... Bart: Je begint er toch niet weer over?!
(dan zelf tikkend)
Dino: Mijn oom ies machtig. Karin drinkt haar glas leeg.
Dino: Jouw moeder ies ook maar zwakke vr-
MICHELLE
En dan?
WALTER (dicteert)
Bart: Dat hebben we toch uitgepraat! Elsbeth: Ja, nee,
dat bedoel ik niet. Bart: Wat bedoel je dan? Elsbeth: Laat maar, ik kan
met jou niet praten.
(dan zelf tikkend)
Dino: Wil jij nog iets drienken? Karin: Wil je me dronken
voeren? Dino: Zo-
MICHELLE
En dan?
WALTER (dicteert)
Bart: Er is ook altijd wat met jou. Elsbeth: Maar jij
luistert ook nooit naar me! Bart: Ober, nog een keer hetzelfde.
MICHELLE
Ober??? Ze zitten thuis!!
15. int. montage/projectiekamer
- dag
JOHAN snuffelt nog door het script, als ANKIE binnenkomt.
ANKIE
Zo!
Ze kijken naar het scherm.
15b int. directiekamer - dag
SONIA staat nu bij JAMES die op de stoel voor het bureau zit.
SONIA: Ieder mens heeft zijn zwakheden.
JAMES (omhoog kijkend): De mijne is geldgebrek.
SONIA: Je verdient nota bene hetzelfde als mijn zoon Eric!
JAMES: Het gaat erom wat ik waard ben.
SONIA (over hem heen buigend, resoluut): Ik zal doen alsof dit gesprek
nooit gevoerd is.
16. int. redactielokaal - dag
ANKIE heeft een vel uit de printer gerukt en kijkt wat MICHELLE en
WALTER er van gebrouwen hebben.
ANKIE
Dat wordt dus niks zo.
(tegen Michelle)
Jij doet gewoon een eigen scène.
(tegen Johan)
Geef haar maar de resolutie van blauw.
(ze loopt naar haar computer en ziet Michelle's paniek niet)
En doorwerken allemaal. Morgen is de laatste dag.
JOHAN (pakt de telefoon)
Ik bel even dat het later wordt.
17. int. redactielokaal - avond/nacht
MICHELLE zit te zuchten en te steunen en te kreunen achter haar terminal
in het slechts spaarzaam verlichte redactielokaal. LAETITIA is bezig om
de overvolle prullenbakken te legen in de blauwe zak op haar schoonmaakkarretje.
LAETITIA
Lukt het niet, kindje?
MICHELLE (steunt)
Ik snap er geen hol van. Ze moeten elkaar krijgen dankzij
de
(citeert uit haar aantekeningen)
'tegenkanten van de protagonistbeschrijvingen in de serie-Bijbel'.
LAETITIA
Da's toch niet zo moeilijk?
(ze kijkt op Michelle's beeldscherm)
O, de 'onmogelijke liefde' storyline. Ja, daar zijn de
mensen dol op.
MICHELLE (opstandig)
Die Karin moet Dino niet willen en tegelijk toch willen.
LAETITIA
Dat vinden de mensen juist mooi.
Staande tikt ze iets in op Michelle's toetsenbord. Michelle kijkt naar
haar op.
MICHELLE
Maar een normaal mens zegt dan toch gewoon "Ja, ik wil"???
LAETITIA
Wie wil er nu normale mensen zien? Kijk... (ze tikt verder)
18 ext. bordes van Karins huis - dag
KARIN: Nee! Ik wil niet.
Op DINO's gezicht staat onpeilbare droefheid te lezen. Hij loopt
onder een TRIEST MUZIEKJE weg, Karin doet de voordeur dicht. Dino stapt
in zijn auto en start, maar ziet dan in het achteruitkijkspiegeltje dat
de deur weer open gaat en Karin verschijnt. Hij stapt uit en over een lange
afstand rennen ze IN SLOW MOTION naar elkaar toe en vallen elkaar onder
romantische MUZIEK in de armen.
We zijn in de montage/projectiekamer, waar ANKIE, JOHAN, WALTER, MICHELLE
en LAETITIA die op de achtergrond treuzelt met haar koffiekarretje, deze
scène hebben gezien. Ankie kijkt niet erg gelukkig, evenmin als
Johan.
WALTER
Helemaal niet gek voor een eerste keer.
Michelle knipoogt dankbaar naar Laetitia.
ANKIE
Nou ja, we hebben haast. Volgende!
18b int. huis Eric-Joanna - dag
Onder onheilspellende MUZIEK wankelt ERIC door de keuken, waar JOANNA
tegen het aanrecht leunt. "Maar van wie..." Hij wijst op haar zwangere
buik, maar is even te zeer door emotie overmand om zijn zin af te kunnen
maken. "Hoe kan..."
Joanna staat ongeduldig te wachten.
ERIC (schudt boos met zijn hoofd, stamelt): Januari... Van
wie...
JOANNA (snel): Ik begrijp niet wat je bedoelt.
ERIC (toneelbuldertoon)
DAN MOET JE MIJ LATEN UITPRATEN, TRUT!
De schrijvers blijven even verbaasd naar het scherm kijken, maar realiseren
zich dan dat die laatste woorden van achter hen kwamen. ERIC staat in de
deuropening van de montagekamer.
ERIC (woedend)
Ik krijg gewoon geen tijd voor mijn clausen. Dat mens
staat te acteren of ze de trein moet halen!
ANKIE
Het tempo van de serie vraagt nu eenm-
ERIC (brult er dwars doorheen)
Ik ben acteur, ja! Ik sta daar tussen de voormalige typistes,
assistent-geluidsmannen en wat voor ab-so-lu-te amateurs ze verder van
de straat geplukt hebben en elke keer dat ik probeer deze ellende nog een
béétje niveau te geven komt die tuthola...
Hij moet even ademhalen.
ANKIE (snel)
Ik zal een extra camera op u...
ERIC (brult)
LAAT ME UITPRATEN!
19. int. redactielokaal - dag
WALTER en MICHELLE zitten achter terminals te werken. JOHAN staat met
een zorgelijk gezicht voor het bord met de lange lijnen en houdt drie rode
kaartjes in zijn hand. ANKIE komt binnen.
ANKIE
Ik heb een rauwe keel van het lullen tegen die lul. Kroeg?
JOHAN (schudt van 'nee')
Door alle screentime van onze blonde stoot hebben we geen
ruimte meer voor het motorisch moment.
MICHELLE (vertwijfeld)
Wat nou weer?
JOHAN
In de eerste aflevering moet iets hoogdramatisch gebeuren
wat het hele verhaal in beweging zet.
ANKIE
Sonia wil haar bedrijf naar de beurs brengen.
JOHAN (toont Ankie de kaart jes)
Dat moet nu gecombineerd worden met 'Sonia verleidt Bart'
en tegelijk 'James ontdekt hun relatie'.
Ankie kijkt wanhopig. Dan zucht ze diep en herpakt zich.
ANKIE
Kom op, pitchen!
19a int. woonkamer Sonia - avond
SONIA schenkt BART, die bewonderend kijkt naar de mooie woonkamer,
whisky in.
SONIA: Het is niet altijd gemakkelijk om er alleen voor te staan.
BART: Het is ook een moeilijke beslissing.
SONIA: Wat denk jij, Bart, moet ik het bedrijf naar de beurs brengen?
BART: Bij twijfel vind ik dat je je hart moet volgen.
SONIA: Je hebt gelijk. (Ze gaat op de leuning van zijn fauteuil
zitten en kijkt hem diep in de ogen) Ik heb nu echt zin te doen wat mijn
hart zegt...
STEM ANKIE
Foute lokatie. Hoe moet James er dan achter komen??
19b int. directiekamer - dag
SONIA en BART staan tegenover elkaar en beginnen elkaar gepassio
neerd de kleren van het lijf te trekken. Ze belanden half ontkleed op de
vloer van Sonia's directiekamer en beginnen te vrijen. James doet zachtjes
de deur open en kijkt naar binnen.
STEM ANKIE (heel kwaad)
En nou ongeveer honderdduizend keer subtieler!
19c int. directiekamer - dag
BART staat op, SONIA komt achter haar bureau vandaan.
SONIA: Moet je al weg?
BART: Elsbeth verwacht mij voor het eten.
SONIA (komt erg dicht bij hem staan en legt een hand op zijn schouder):
Ik zou het fijn vinden als je nog bleef.
JAMES komt binnen. Sonia en Bart gaan snel iets verder van elkaar
staan. James ziet dat en trekt een wenkbrauw op.
JAMES: Wat bent u van plan?
SONIA (in lichte verlegenheid): Wat bedoel je?
JAMES: U zou een beslissing nemen over de beursgang.
SONIA: Dat komt morgen, James. Je mag de rest van de dag vrij.
JAMES: Dank u. Tot Morgen. (vilein glimlachend) En... oh, sorry
dat ik gestoord heb.
Als James weg is, gaat Sonia weer dicht bij Bart staan.
SONIA: Dat is ook iets waarover ik graag met je door zou praten.
BART (kijkt haar aan en dan, veelbetekenend): Ik bel even dat het
later wordt.
20. int. redactielokaal - dag
ANKIE (vermoeid)
Kan beter, maar deadline is deadline.
(vriendelijk)
Die hebben we toch maar mooi gehaald.
Uitgeput knikken de anderen. Michelle knipt de monitor uit, het beeld
gaat op zwart.
21 int. woonkamer Ankie - avond
ANKIE zit onderuitgezakt op de bank met een glas witte wijn in haar
hand. HENNY zit met JORDI naast haar. We horen het slot van het titellied
en de eerste aflevering van HLSJSWVTK begint. Ankie gaat iets rechtop zitten.
ANKIE
Wat doen ze nou toch?! Dat is niet de eerste scène!
Daar kan je toch niet mee openen!
Ze zakt weer terug.
HENNY
Zijn die dialogen van jou?
ANKIE
Niet allemaal.
HENNY
Daar was je zo goed in.
Ankie pakt de wijnfles van de grond en schenkt het restje in haar glas.
Ze gooit het naar binnen en staat op. Henny trekt haar terug op de bank.
HENNY
Je maakt geen nieuwe fles open!
Ankie aarzelt. Op het scherm zien we dat Sonia stiekem een slok neemt.
22. int. montage/projectieruimte - dag
ANKIE, JOHAN, WALTER en MICHELLE turen naar het scherm, waar de aftiteling
(onder de titelmuziek) razendsnel voorbijschiet.
MICHELLE (teleurgesteld)
Mijn moeder heeft al haar vriendinnen verteld dat mijn
naam op tv kwam.
ANKIE
Ze zijn bang dat de mensen wegzap-
MICHELLE (schreeuwt en wijst naar het scherm)
Daar Was Ik! Daar Was Ik!
Ze wipt opgewonden op en neer, slaat haar handen tegen elkaar, slaakt
enthousiaste kreetjes.
STEM JC
Ik wist het goddomme meteen toen ik die tam me shit zag!
Geen sensatie, geen spanning.
JC staat in de deuropening met een velletje papier (de kijkcijfers)
te wapperen. De schrijvers kijken geschrokken om. Hij is woedend.
JC
Een kijkdichtheid van 6 punt 2, categorie kijkers van
20 tot 35 verdomme maar 4 punt 7 en een marktaandeel van drie punten onder
het streef peil! Jullie schuld! Dit is geen soap!
(bij elk stukje zin zoomt de camera met een sprong verder op
hem in)
Dit is soep!
(zoom)
Van ballenschrijvers!
(zoom)
Jullie zijn...
(zoom)
allemaal...
(zoom)
ONTSLAGEN!!
Freeze frame op de huig van JC.
23. int. redactielokaal - dag
Het SCHRIJFTEAM zit rond de tafel bij te komen van de schrik
MICHELLE
Dat was een korte stage...
JOHAN
Zo'n vaart loopt het niet. Dat zegt JC wel vaker.
ANKIE
Soms drie keer per week.
WALTER
De kijkcijfers stijgen nog wel.
ANKIE
Ik bel hem zo en dan geeft hij ons ...
(ze imiteert)
'nog één laatste kans'.
JOHAN
En dan zegt hij:
(imiteert)
'Ik moet hier altijd alles zelf doen'
ANKIE (piekerend)
Ja, daar ben ik bang voor. Dat hij zelf iets bedenkt...
(ze vervrouwt zich)
Goed. Gewoon aan de slag. Ik wil tegenactie voor de antagonist
in groen en de emotionele setting voor het 2de blok moet gesynopsiseerd.
MICHELLE
HOU NOU TOCH EENS OP!!!
Iedereen kijkt verbaasd op van deze onverwachte uitbarsting.
MICHELLE
Praat nou eens gewoon Nederlands!!
Voordat iemand kan reageren, komt LAETITIA binnen met haar koffiekarretje.
LAETITIA (wappert met haar hand)
Oei-oei-oei-oei.
ANKIE
Wat is er?
LAETITIA
Oei-oei-oei-oei. Er is een nieuwe leader voor vanavond.
Jullie moesten maar eens gaan kijken.
Het schrijfteam haast zich langs haar heen de gang op.
24 int. montage/projectieruimte - dag
Close-ups van SONIA, ERIC, KARIN en BART. Dan een helicopterview
van een groepje auto's in een bos, het MUZIKALE THEMA en een gedragen
STEM
Ze vertrokken nietsvermoedend op safari... en nu zijn
ze OPGESLOTEN tussen de WILDE ROOFDIEREN... Zullen zij OVERLEVEN?!? DOODSANGST
voor GEWONE mensen, volledig op elkaar aangewezen. HARTSTOCHT, LIEFDE en
GELUK..."
In de leader heel veel beelden van leeuwen en tijgers die op auto's
klauteren, wild grommen, enzovoort, en angstig kijkende PROTAGO- NISTEN
in auto's.
ANKIE
Dit pik ik niet!
Ze pakt de telefoon.
25 int. montage/projectieruimte - dag
JC (tegen Ankie)
Voor jou tien anderen.
(hij kijkt tevreden naar het scherm vol roofdieren)
Een safaripark op de Veluwe. Kon ik goedkoop huren voor
de winterperiode. Origineel, hè.
WALTER (slijmend)
Het geeft wel production value, al die buiten opnamen.
ANKIE
Hou je kop!
(tegen JC:)
Het is toch niet logisch?? Hoe komen die mensen ineens
daar?
JC
Verzin maar wat, daar krijg je voor betaald.
ANKIE
Dit gelooft geen hond.
JC
Honden kijken niet.
Hij loopt weg.
ANKIE (roept hem na)
Maar wat moeten de kijkers ervan denken?!
JC houdt in de deuropening halt.
JC
Kijkers denken niet.
Hij verdwijnt. Ankie kijkt naar het scherm, waar een tijger over Sonia's
auto loopt.
TERUG |