Juryverslag
"Schrijf een oorspronkelijk televisiespel in de Nederlandse taal in
de vorm van een minireeks". Zo luidde de opgave, zoals die met iets meer
details omschreven werd door het bestuur van het Algemeen-Nederlands Verbond
met betrekking tot de tweejaarlijkse ANV-Visser-Neerlandia Dramaprijs.
Door het beurtrolsysteem, waarbij afwisselend een toneelstuk, een televisiedrama
en een hoorspel aan bod komen, was voor deze laatste editie van de twintigste
eeuw dus het medium televisie aan de orde. De keuze van een miniserie viel
kennelijk in de smaak van de drama-auteurs, zowel boven als beneden de
Moerdijk.
Niet minder dan 59 scenaristen voelden zich geroepen mee te dingen naar
de kennelijk felbegeerde ANV-Visser-Neerlandia Dramaprijs, die behalve
een oorkonde ook een aantrekkelijk bedrag van 12.000 gulden of 240.000
Belgische frank bevat. De 59 inzenders bezorgden de driekoppige jury dan
ook behoorlijk wat leeswerk, leesplezier maar ook af en toe leesverdriet.
Om de anonimiteit bij de beoordeling van de onder schuilnaam binnengekomen
inzendingen maximaal te garanderen, kregen zij een volgnummer. Tot in de
laatste fase van de bespreking werden uitsluitend deze cijfers gehanteerd.
Traditiegetrouw werd de leesopdracht als volgt verdeeld. Het Nederlandse
jurylid, Nico Hiltrop, kreeg de oneven nummers te verwerken, de Belgische
collega Michel De Sutter mocht de even nummers voor zijn rekening nemen.
Het voordeel van het voorzitterschap in deze beoordelingscommissie is dat
deze àlle manuscripten mag doornemen, wat uw dienaar dan ook plichtsbewust
heeft gedaan.
Het beoordelingssysteem voor de ANV-Visser-Neerlandia Dramaprijs stelt
dat, na een eerste leesbeurt de drie juryleden te bespreken titels aan
elkaar doorsturen. Niet minder dan 17 werken kwamen op de carrousel van
de tweede lezing terecht. Aangezien bij deze operatie 42 scenario-ontwerpen
afvielen, zou men kunnen besluiten dat de kwaliteit van de inzendingen
dit jaar opvallend laag lag. Dat is echter een verkeerde conclusie, aangezien
uiteindelijk toch nog 17 werken voor de ultieme bespreking in aanmerking
kwamen. En dat is dan weer een onmiskenbaar hoog aantal.
Die werken van de 17 genomineerden kwamen dan ook op tafel voor de slotdeliberatie.
Bij de eerste besprekingsronde, waarbij de drie juryleden afzonderlijk
hun beoordeling gaven en de pro's en contra's verantwoordden, kwamen al
gauw drie nummers bovendrijven. Televisiemakers, die op zoek zijn naar
nieuwe ideeën, moeten hieromtrent maar eens contact opnemen met het
secretariaat van het ANV in Den Haag om de coördinaten van de drie
finalisten te vernemen en op die manier kennis te maken met drie oorspronkelijke
ideeën voor een boeiende mini-reeks of zelfs een feuilleton.
Het reglement van de wedstrijd is echter keihard en onverbiddelijk.
Om de twee jaar is er slechts één laureaat. Dus moest de
knoop worden doorgehakt. Uiteindelijk bleek dat een minder moeilijke klus,
dan was gevreesd. Vooral omdat het nummer 311, de code die wij tot dan
hanteerden, vooral in structuur en afwerking opvallend professioneler oogde.
Ik probeer een samenvatting te formuleren van de argumenten, die uiteindelijk
tot de bekroning hebben geleid.
"Het Leven Sta Je Steeds Weer Van Te Kijken", afgekort als HLSJSWVTK
en ingestuurd onder het pseudoniem "Dokter Dieter & Schwester Uschi",
vormde om velerlei redenen de onmiskenbare uitschieter in dit geheel.
De herkenbaarheid is ongetwijfeld troef nummer één. Met
in het achterhoofd de "Big Brother"-gekte, die ondertussen van Nederland
naar Vlaanderen is overgewaaid, worden in de betreffende minireeks mediamagnaten
als Joop Van den Ende, verdoken maar desalniettemin voelbaar aanwezig gemaakt.
De vele inside-informatie, die de auteur verwerkt in zijn satirische actualisering
van de premisse dat "kijkcijferjacht tot scrupule-verlies leidt", wijst
op zijn nauwe contacten met het televisiewereldje.
Professionele ervaring blijkt ook uit de manier waarop dit ingewikkelde
verhaal dramatisch uitstekend is uitgewerkt. Ingewikkeld is de plot alleszins,
aangezien het hier om een dubbel verhaal gaat. Enerzijds is er de plot
van het schrijfteam, dat aan een soap werkt en anderzijds is er de soap
zelf, die doorheen het hele televisiedrama loopt. Precies door een evenwichtige
interactie tussen "soap" en "reality" slaagt de auteur erin de gebeurtenissen
bevattelijk én meeslepend te houden.
Het boeiende karakter van het geheel wordt in niet geringe mate in de
hand gewerkt door de consequente vergroting, die de samenstellende elementen
"soap" en "docudrama" overstijgt en eigenlijk optilt tot een nieuw genre,
dat de voyeuristische golf van het televisiemedium bikkelhard aan de kaak
stelt en de mogelijkheid biedt om de vele gekende clichés positief
te gebruiken. Deze actuele ondertoon, gekoppeld aan de erkenbaarheid, maakt
dit televisiedrama zowel gepast én bruikbaar in Nederland als in
Vlaanderen. HLSJSWVTK is dan ook uitermate geschikt voor een ideale co-productie.
De vermoedelijk hoge kostprijs van dit televisiedrama zal waarschijnlijk
noodzakelijkerwijze in de richting van co-productie leiden. Toch waren
de drie juryleden, die zelf actief zijn in de media, het er roerend over
eens dat de laureaat, uiteraard ondersteund door een uitgelezen cast, voor
een uitmuntend product heeft gezorgd.
Alles bij mekaar kwam de jury, na zoveel positieve argumenten, op relatief
korte tijd tot het unaniem voorstel om "Het Leven Sta Je Steeds Weer Van
Te Kijken" van "Dokter Dieter & Schwester Uschi" als laureaat naar
voren te schuiven. Enkele dagen later werd dit voorstel door het ANV-bestuur
aanvaard.
En dan brak het moment van de waarheid aan. Wie ging er schuil achter
dit ongewone pseudoniem van "Dokter Dieter & Schwester Uschi" ? Toen
de enveloppe werd opengemaakt, - voor ons telkens toch weer een spannend
moment kreeg de jury de bevestiging van het vermoeden, dat het hier
om een professioneel scenarist ging of beter: om een professioneel scenaristenduo.
Het betreft immers Paul Lochtenberg en Wil Schackmann, die samen het klappen
van de zweep leerden kennen bij de Duitse bewerking van de Nederlandse
reeks "Medisch Centrum West", waaraan Wil Schackman overigens ook als co-auteur
gewerkt had. Deze klus en het succes van "Stadtklinik" bood Paul Lochtenberg
overigens de kans full time als scenarioschrijver aan de slag te gaan.
In zijn bio lezen we immers dat er tot april 1999 zomaar eventjes 159,
waarvan 60 nieuwe, afleveringen in Duitsland werden uitgezonden.
Voordien stond Paul Lochtenberg voor de klas na zijn studie Duitse taal-
en literatuurwetenschap. Dat zijn interesse voor drama toen al duidelijk
was, bleek uit de keuze van het bijvak "dramaturgie". Aanvankelijk beperkten
zijn literaire activiteiten zich tot het schrijven van korte verhalen.
Tot Paul Lochtenberg besloot een scenariocursus te gaan volgen. Tijdens
die cursus schreef hij de televisie-single "Heimwee naar Istanbul", die
meteen gekozen werd als inzending voor de Geneve-Europa-Prijzen, wat hem
dan weer een stipendium van het Stimuleringsfonds opleverde.
Na een tweede scenariocursus nam Paul Lochtenberg op school een jaar
vrij om uitsluitend te gaan schrijven en zich een plekje op de scenariomarkt
te veroveren. Dat resulteerde in een serie-opzet, synopsissen en uiteindelijk
in de betaalde opdracht van de VARA voor het scenario van "Op het land".
En dan werd hij gevraagd als lid van het schrijfteam dat "Medisch Centrum
West" ging bewerken voor de Duitse televisie. Daar leerde hij Wil Schackmann
kennen met wie hij dan de satire op soap en televisie "Het Leven Sta Je
Steeds Van Te Kijken" schreef. Momenteel legt Paul Lochtenberg de laatste
hand aan een roman, die speelt in het schoolmilieu. Tegelijk onderzoekt
hij met Wil Schackmann de mogelijkheid om een televisiereeks te maken over
het voortgezet onderwijs in Nederland.
Wil Schackmann van zijn kant kreeg de schrijfmicrobe op de middelbare
school te pakken, dankzij een gedreven docent Nederlands. In die periode
beperkte hij zich tot humoristische stukjes. Na zijn middelbare studies
verlaat hij echter het literaire pad om zich in de politiek te storten.
Will Schackmann gaat politicologie studeren en gooit zich in de kraakbeweging
van de jaren '70. Hij werkt van 1975 tot 1978 als hulpverlener bij JAC-Amsterdam
en wordt nadien pers- en publiciteitsmedewerker bij de Stichting Ideële
Kamerbemiddeling en Huisvesting. Dat duurt vijf jaar.
Vandaar blijkt de overstap naar de dagbladjournalistiek haast voor de
hand liggend. Op dat ogenblik steekt het literaire beestje alweer de kop
op. Wil Schackmann schrijft drie humoristische romans, die bij De Boekerij
worden uitgegeven.
Midden 1991 laat hij zich in de Media-academie omscholen tot scenarioschrijver.
Na enkele sketches voor "Binnenlandse Zaken" bij de Tros, wordt hij co-auteur
van de afleveringen 68 tot 81 van "Medisch Centrum West". Aansluiternd
wordt hij mede-verantwoordelijk voor de Duitse versie "Stadtklinik", waar
hij dus Paul Lochtenberg leerde kennen.
En daarmee is de cirkel rond. Uit dit samenwerkingsverband in de ziekenhuisreeks
hebben Paul Lochtenberg en Wil Schackmann niet alleen inspiratie geput
voor hun schuilnaam "Dokter Dieter & Schwester Uschi", maar ook en
vooral voor de inhoudelijke en vormelijke aanpak van een satire op het
werk, waarmee ze zelf professioneel bezig zijn. En dat heeft uiteindelijk
geleid tot een product, waarvan de jury, samen met het ANV-bestuur, vurig
hoopt dat het zo vlug mogelijk tot een realisatie zal komen.
Mij rest bij deze alleen nog de twee laureaten, ook uit naam van mijn
mede-juryleden Nico Hiltrop en Michel De Sutter, van harte te feliciteren
en de hoop uit te spreken dat Paul Lochtenberg en Wil Schackmann na deze
prijs zeker niet "op hun lauweren gaan rusten", maar integendeel nog vaak
samen gaan zitten en blijven zorgen voor heel veel boeiend en vooral merkwaardig
televisiedrama.
Hugo Meert,
Steenokkerzeel, 16 november 2000.
TERUG
|