Heel kort samengevat
De serie begint met een schrijfteam dat volgens de E.R-methode (John
Wells), met bijvoorbeeld een dagelijkse ochtend-pitch, een daily soap schrijft.
Scènes en beelden van het schrijfteam in actie worden afgewisseld
met de scènes die ze geschreven hebben.
Het schrijfteam werkt in het pompeuze complex van de media-tycoon JC,
die steeds verdergaande eisen aan hun werk stelt.
Zo heeft hij eigenhandig de titel al veranderd van Vrouw Aan De
Top naar Het Leven Sta Je Steeds Weer Van Te Kijken en zo haalt
hij een blonde stoot uit de typekamer om in de soap mee te spelen.
Er blijft weinig over van het oorspronkelijke plan van teamleidster
Ankie, die een serie-plan had gemaakt over een sterke zakenvrouw, helemaal
niet als JC omwille van de kijkcijfers de soap verplaatst naar een safaripark.
Zijn eisen worden steeds gekker en leiden uiteindelijk tot levensbedreigende
situaties.
TERUG NAAR BOVEN
|

|
Het verhaal
op 1 A4-tje
De jonge stagiaire Michelle kijkt ademloos toe hoe een schrijfteam,
onder leiding van Ankie, de laatste hand legt aan de nieuwe kwaliteitssoap
Het Leven Sta Je Steeds Weer Van Te Kijken. In het redactielokaal, in het
pompeuze complex van de media-tycoon JC, heerst een hectische sfeer. Plotlijnen
en cliffhangers vliegen over tafel en regelmatig komen rushes binnen, wat
een hilarische afwisseling tussen 'het scheppen' en de daaruit voortvloeiende
scènes oplevert.
En dan grijpt JC ook nog regelmatig in. Eerder heeft hij al eigenhandig
de titel verzonnen, nu eist hij bruistabletten (inscript-sponsoring) in
scènes en verjongt hij het protagonistentableau door een blonde
typiste uit de typekamer te plukken.
Als ze samen met hun zoontje thuis de eerste aflevering bekijken, levert
Fien, Ankie's partner, kritiek op de artistieke prestatie.
De kijkcijfers vallen tegen en JC is laaiend. Hij moet hier ook alles
zelf doen. In de geheel vernieuwde leader blijken de soap-protagonisten
op safari te zijn: leeuwen die grommend ten aanval springen en angstig
kijkende protagonisten in auto's.
Maar hoe komen die mensen in godsnaam daar? vraagt de redactie wanhopig.
Verzin maar wat, zegt JC, daar krijg je voor betaald. Ankie: De kijkers
denken dat we gek geworden zijn. JC: Kijkers denken niet.
Alles wordt omgeschreven naar 'interieur auto' en JC krijgt gelijk.
Dit lijkt de mensen wel spannend en het marktaandeel stijgt. De acteurs
protesteren dat ze zich onveilig voelen. Voor jou tien anderen, zegt JC.
En mensen hebben er veel voor over om met hun hoofd op de televisie te
verschijnen.
Michelle's eerste cliffhanger wordt weggehoond omdat de cliff niet
hangt, maar door JC aangekocht materiaal levert een arena-gebonden afleveringsslot:
de afgewezen minnaar stapt de auto uit en dat wordt gemonteerd met documentaire
beelden hoe een oppasser door leeuwen wordt verslonden.
Hun zoontje raakt overstuur van die onsmakelijke beelden en Fien neemt
de schuldbewuste Ankie onder handen. En ze vindt ook dat Ankie de laatste
tijd teveel drinkt.
Het heeft de kijkcijfers wèl goed gedaan en JC rekt de grenzen
van product-placing als in het safaripark ineens inbouwkeukens staan. De
montage-truc wordt herhaald, maar het effect ebt weg. het marktandeel jojoot
en JC wil alles anders, groter, gewelddadiger, sensationeler! Verhaallijnen,
plotpoints en twists worden steeds wilder door elkaar geschud en de schrijvers
krijgen nu zelf moeite het te volgen. De fictie van de soap en de werkelijkheid
van het schrijfteam beginnen door elkaar te lopen.
JC wil sex, pakt de seriehoofdlijn van Ankie af en geeft hem aan schrijteam-benjamin
Walter die van de succesvolle zakenvrouw een losgeslagen nymfomane maakt.
En toch is het marktaandeel weer gedaald. Waarom, piekert JC, kijken die
klootzakken nou niet!
Fien neemt Ankie stevig onder handen, zij schept de ruimte waardoor
Ankie zich aan haar schrijfcarrière kan wijden, maar als er zulke
rommel uitkomt... Slaande ruzie, Ankie loopt boos weg, ze gaat stappen
en innemen. Total loss wankelt ze de kroeg uit en wordt benaderd door een
man in een pak...
Het schrijfteam vraagt zich af waar Ankie is als ze haar on screen katerig
zien ontwaken. In het safari park. JC's ultieme ingreep wordt door de tycoon
zelf toegelicht: soap is passé. Geen gezeik meer met verhaallijnen,
de mensen spelen gewoon zichzelf en de kijkers stemmen wie het park mag
verlaten en wie voor de leeuwen gaat.
De helft van de acteurs wilde blijven en ter aanvulling zijn ronselaars
de kroegen langsgegaan. Over Ankie's gezicht wordt haar stembiljet, met
haar persoonlijke gegevens inclusief haar voedingswaarde, geprojecteerd.
Protagonisten vechten voor hun leven, worstelend met de vraag: 'Hoe maak
ik mijn con currenten zwart zonder dat opvalt dat ik een matennaaier ben?'
Samen met Fien zet het schrijfteam een steunactie op, maar Ankie weigert
met een verwijzing naar haar sexuele geaardheid mee te doen aan ranzige
sekstoespelingen en dreigt de verkiezingen te verliezen. Maar ze kunnen
schrijven...
Het team verschaft zich toegang tot de montagekamer en maakt een sequentie
die Ankie's concurrenten op hun onvoordeligst portretteert. Als de stembussen
gesloten zijn, gaat de blonde typiste voor de leeu wen. Ze roept vertwijfeld
dat het toch alleen een spelletje was, maar berust in haar lot als ze beseft
hoe beroemd ze zal worden: de beelden zijn al wereldwijd verkocht.
Bij de uitgang van het safaripark valt Ankie de anderen in de armen.
TERUG NAAR BOVEN
|
 |
DE PROTAGONISTEN
ANKIE (35) is de schrijfteamleidster. Een aantrekkelijke vrouw,
klein, slank, roodbruin geverfd haar, modieus gekleed. Ankie heeft de filmacademie
gedaan en was daarna free-lance-journaliste voor film en mode. Na jaren
leuren met scripts is ze er eindelijk in geslaagd een opzet voor een drama-serie
te slijten aan de media-tycoon JC. Er moet nog wel wat aan het verhaal
gesleuteld worden...
Ankie is lesbisch en heeft dankzij een zaaddonor een zoon, JORDI (10).
Die voedt ze op, samen met:
HENNY (32), haar vriendin. Stevig gebouwd, kort blond haar.
Om Ankie de kans op een car rière te geven, is zij tijdelijk Huisvrouw.
Maar geleidelijk groeit haar twijfel over de artistieke output...
JC (38 jaar) is Ankie's antagonist op het werk. Hij is een grote
producent van t.v.-amusement met een eigen mediacomplex. Hij is uitsluitend
in mensen geïnteresseerd voorzover ze de onstuitbare groei van zijn
imperium bevorderen.
JOHAN (40) is de senior-staffwriter, door Ankie aangetrokken
voor met name de constructie van de lange lijnen. Hij is lang, iets te
zwaar, draagt een morsige broek en oud colbertje. Johan is niet van zijn
stuk te brengen, behalve door:
WALTER (24), vlotte jongen met ringetje in zijn oor, door JC
in het schrijfteam gezet met de belofte dat hij het in zijn bedrijf nog
ver zal schoppen. In zijn eigen ogen een Don Juan met briljante ideeën
die niet voldoende gewaardeerd wordt. Ook niet door:
MICHELLE (19), de stagiaire. Ze fungeert dramaturgisch als de
cowboy die het stadje inrijdt: met haar zien we hoe een schrijfteam een
soapserie opbouwt. Zij is een leuke, jonge meid, ijverig, leergierig, enthousiast
en soms de vertwijfeling nabij. Dan krijgt ze hulp van:
LAETITIA (40), de koffiejuffrouw/schoonmaakster in JC's bedrijf.
Zij is een gezellige Antilliaanse en weet dankzij haar kijkervaring alles
van soaps.
DE PERSONAGES IN DE SOAP die het schrijfteam schrijft, zijn typetjes:
- Rode verhaallijn: Sonia (55), zakenvrouw aan de top, sterk,
en James (35), directiesecretaris, vilein.
- Blauwe verhaallijn: Karin (23) dochter van Sonia en Dino
(30), de door haar moeder afgewezen mediterra ne minnaar.
- Groene verhaaklijn: Eric (30), Sonia's oud ste zoon, een slapjanus,
getrouwd met Joanna (28), zwanger (maar niet van hem).
- Gele verhaallijnlijn: Bart, (45), IT-er, toe komstig geheime
minnaar van Sonia, getrouwd met Elsbeth (35), huistrut.
TERUG NAAR BOVEN |

|