DOCENTENKAMER
COR toont KOOTJE een mobieltje.
COR
Vroeger gaf je in de klas een briefje door naar een meisje waar je belangstelling
voor had. Tegenwoordig sturen ze elkaar een sms-je.
KOOTJE
Tijdens de les?
COR
Deze heb ik in Mavo-4 geconfisceerd.
(leest voor vanaf het mobieltje:)
O, die prachtige ogen. O, dat wonderschone golvende haar. Die heerlijke
taille en dat fiere figuur...
KOOTJE (zucht)
Ach, die romantiek als je vijftien bent.
Cor (leest verder)
Maar genoeg over mij. Hoe gaat het met jou?
Terug
naar bovenaan de pagina
|
DOCENTENKAMER
SAMIRA probeert COR met zijn tijd mee te krijgen.
SAMIRA
De docent moet van zijn voetstuk af. De leerlingen moeten het gevoel hebben
dat je dicht bij hun belevingswereld staat.
COR
Weet je wat je dan moet doen?
En als Samira hem vragend aankijkt:
COR
Dan moet je een beugel gaan dragen. |
RECTORSKAMER
GONNY achter haar bureau, BOOMBERG ervoor.
GONNY
En... heeft u er een nachtje over geslapen?
BOOMBERG
Nee. Ik viel in slaap. |
GANG/RECTORSKAMER
BOOMBERG staat in de gang te praten met een LEERLING als GONNY haar
deur open doet.
GONNY
Kunt u mij even helpen?
BOOMBERG (volgt haar de rectorskamer in)
Natuurlijk, natuurlijk. U kunt mij alles vragen.
GONNY (wijst)
Wat voor systeem hebben die nieuwe computers?
BOOMBERG
Geen idee.
Ze kijkt hem even aan. Dan:
GONNY
Ik probeer er al een kwartier tekst op te krijgen.
BOOMBERG (zucht begrijpend)
Het is altijd zo'n gedoe met die dingen, hè. Maar er was subsidie
om ze te kopen.
GONNY
Er zit niets in!
BOOMBERG
Jawel. Ik heb er geen verstand van, maar we hebben ze helemaal vol
laten stoppen met bitgevallen en megadingen.
Gonny kijkt hem aan alsof ze zich afvraagt of hij een grapje maakt of
serieus is.
BOOMBERG
Er was subsidie voor.
GONNY
Ik bedoel: er staat niets op!
Boomberg kijkt niet begrijpend bovenop de monitor.
GONNY
Tekstverwerking! Spreadsheets! Database! Programmatuur!
BOOMBERG (meelevend)
Het is altijd zo'n gedoe met die dingen, hè.
Gonny begint zich op te winden, Boomberg ziet dat en gaat snel verder:
BOOMBERG
Ik heb er zelf geen verstand van, maar er was subsidie voor en ze hebben
me verteld dat ze helemaal compleet zijn.
Ik zag dat er een voetpedaal bij was.
Gonny kijkt om zich heen, houdt dan verbaasd de muis omhoog:
GONNY
U bedoelt toch niet...??
BOOMBERG
En wat ik zelf ontdekt heb: er zit zelfs...
(hij drukt op het desbetreffende knopje en de CD-speler gaat open)
een koffiebekertjeshouder.
Gonny heeft door hoe het zit.
GONNY
Juist, ja.
(rommelt in haar papieren en trekt een vel tevoorschijn)
Volgende week is een bijscholingscursus voor het digitale rijbewijs.
Ik geef u daarvoor op en u kunt dit alvast bekijken.
BOOMBERG
O... nou, ik red mij prima zonder. Liever niet...
GONNY (gedecideerd)
Er is subsidie voor.
Terug
naar bovenaan de pagina |
|
|
HET KONIJN-1
COR & SAMIRA zitten in de docentenkamer te corrigeren, KOOTJE schrijft
in een dik boek.
KOOTJE
Ik werk de gegevens van alle brugklassen bij, dus kijken jullie daar
straks even naar.
COR
Ach nee, hè. Dat ligt toch niet weer op het niveau van 'Karel
kan zijn huiswerk niet doen, want zijn hamster is overleden'?
KOOTJE
Nee.
COR
Fijn, want aan dat softe gedoe doe ik niet mee.
KOOTJE
Het gaat niet om Karel, maar om Bianca en het is geen hamster maar
een konijn.
COR (perplex)
Je houdt het toch niet voor mogelijk.
SAMIRA
Ik vind het heel goed dat Kootje dat bijhoudt.
We moeten toch met hun persoonlijke omstandigheden rekening houden.
COR
Waar ik last van heb... is de spontane uitbarsting van faalangsten,
dramatische huiselijke omstandigheden en depressieve toevallen als........
ik een proefwerk opgeef.
KOOTJE
Bianca's konijn is gewurgd.
COR
O.
KOOTJE
Door haar stiefvader.
COR
O.
KOOTJE
Onder invloed van pillen!
Cor zwijgt.
KOOTJE
Tijdens zijn proefverlof!
Terug
naar bovenaan de pagina |
HET KONIJN-2
COR, SAMIRA & KOOTJE in de docentenkamer, als een LEERLINGE zich
meldt.
LEERLINGE
Ik moest een briefje afgeven van de psycholoog.
Cor pakt het aan, bekijkt het.
LEERLINGE
Ik ben Bianca van B1D.
COR
O ja. Van het konijn.
Kootje ontfermt zich - na een kwade blik op Cor - over het in huilen
uitgebarste meisje en troont haar mee naar de toiletten.
SAMIRA (boos)
Wat ongelofelijk bot en stom!
COR
Sorry, sorry. Slip of the tongue. Ik houd best rekening met haar...
omstandigheden. Ik heb mijn collega zelfs aangespoord haar geschiedeniscijfer
een punt op te krikken.
SAMIRA
Dat valt me mee.
COR
Dan was het nog een drie, maar het gaat om het idee.
SAMIRA
Maar als ze het zo moeilijk heeft, kunnen jullie dan niet-
COR (gedecideerd)
Nee, nee, nee. We zijn tot veel bereid en we hebben bijvoorbeeld afgesproken
de Romeinse konijnenplaag van 23 v. Chr. niet te noemen, maar verder sjoemelen
doen we niet.
De bel gaat, Samira pakt haar spullen en gaat weg:
SAMIRA
Een beetje meer empathie zou jullie niet misstaan.
COR (tegen haar verdwijnende rug)
Er moet wel ENIG verschil blijven tussen een school en een psychologisch
dagcentrum.
Hij denkt na en als Kootje weer terug komt:
COR
Mag ik de adressenlijst van B1D van jou?
|
HET KONIJN - 3
COR, KOOTJE en SAMIRA zitten te eten als BIANCA zich weer meldt.
BIANCA
Ik moest een briefje afgev-
COR (interrumpeert)
Hoe haal je het in je hoofd ons nu te storen.
(laat zijn boterham zien)
Ik zit net rustig aan een broodje konijnenpaté.
Bianca vlucht met veel gehuil en misbaar weg.
KOOTJE (woest)
Wat zijn dat voor misselijke grappen.
SAMIRA
Hoe haal je het in je... Dat is geen manier om met leerlingen om te
gaan!
Cor kijkt ze rustig aan.
KOOTJE
Dit kun je niet maken, Cor.
SAMIRA
Ik EIS dat je je excuses gaat aanbieden.
COR
Zijn we klaar?
SAMIRA
Nee. Ik wil hier werk van maken.
COR
Ik heb gebeld en die stiefvader van haar is een aardige man.
SAMIRA
Misschien doet die zich zo voor.
COR
Dat ''proefverlof'' sloeg waarschijnlijk op de vakcursus die hij buiten
de stad volgt, die pillen zijn voor zijn rug en weten jullie trouwens waar
het gezin van leeft?
Samira en Kootje schudden van 'nee'.
COR
Ze hebben een poeliersbedrijf.
|